Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A fehér rizs növeli a diabétesz kialakulásának esélyét!

A megfigyelést Kína és Japán, valamint Ausztrália és az Egyesült Államok lakosságának segítségével végezték. Az önkéntes résztvevők ingyenes diabétesz szűrésen vettek részt, illetve számot kellett adniuk táplálkozási, elsősorban rizsfogyasztási szokásaikról.

A fehér rizs az egész világon elterjedt táplálék, mégis Ázsiában jóval gyakrabban fordul meg az asztalon, mint a nyugati világban. Míg a két vizsgált ország, Japán és Kína lakosai átlagosan naponta négyszer is fogyasztanak rizst, addig az amerikai és ausztrál népesség körében csak heti öt adag a jellemző. A vizsgálat során kiderült, hogy minél többször és több fehér rizst fogyaszt valaki, annál nagyobb lesz az esélye a kettes típusú diabétesz kialakulásának - körülbelül 10%-kal adagonként (160 g/adaggal számolva).

A tanulmány szerint a rendszeres fehér rizs fogyasztás annak magas GI értéke, valamint amiatt járulhat hozzá a kettes típusú diabétesz kialakulásához, hogy alacsony a rost- és magnéziumtartalma, vitamintartalma, ami szintén a cukorbetegség kialakulását okozhatja.

A vizsgálatot végző kutatók ezért azt ajánlják, hogy nagy mennyiségű fehér rizs helyett sokkal inkább megfelelő lenne a barna rizs, illetve egyéb teljes kiőrlésű gabonafélék fogyasztása.

A barna rizs kiváló keményítő – és fehérjeforrás, számos esszenciális aminosavat tartalmaz.

Tápláló, gyomorerősítő, gyulladáscsökkentő és allergiaellenes hatással bír. Nyálkahártya-bevonó tulajdonsága miatt a gyomrot is védi.

Rosttartalmánál fogva tisztítja a bélcsatornát, segíti a méreganyagok távozását, csökkenti a koleszterinszintet. Magas B vitamintartalma miatt különféle bőrbetegségek esetén is ajánlott a fogyasztása. Segíti a veseműködést, az idegrendszerre pedig nyugtató hatást gyakorol.

Aki már hozzászokott a fehér rizs ízéhez, annak általában nehéz átállnia a barna rizsre. Ezt úgy lehet megoldani, hogy kezdetben keverjük a kettőt, illetve több szószt adunk az ételhez, ha köretként fogyasztjuk. Viszont akik már áttértek a barna rizsre, azok azt mondják, többé nem ennének fehéret.

A barna rizst hosszabb ideig kell főzni, de a főzési időt csökkenthetjük, ha előtte egy kis ideig beáztatjuk a szemeket, majd fedő alatt főzzük.

Érdekesség, hogy a barna rizs fogyasztásával még a környezetet is védjük, hiszen a feldolgozásához kevesebb energia kell, mint a fehér rizs esetében.

Idősebb korban, a gyengébb emésztés miatt, a barna rizs emésztése megterhelő lehet a szervezet számára, ezért inkább a fehér rizs fogyasztása ajánlott, vagy lehetséges alternatívát jelent egy indiai fajta, az ún. basmati rizs, mely a barna rizsnél könnyebben emészthető, de hasonlóan jó tulajdonságokkal rendelkezik.
311512_478622852166011_491867117_n.jpg