Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A kálium

Miért jó a szervezet számára?

Mert segíti az izmok megfelelő működését
Támogatja az idegrendszer funkcióit
Fenntartja a szervezet savbázis-egyensúlyát
Csökkenti a magas vérnyomás rizikóját



Mikor kell káliumban gazdag ételeket fogyasztanod?

Rendszeres, intenzív edzés,
Izomgyengeség,
Ingerlékenység,
Zavartság,
Fáradtság, kimerültség,
Szívproblémák,
Vizelethajtók rendszeres szedése,
Krónikus hasmenés esetén


Érdekesség:
Megfigyelték, hogy azok az atléták, akiknek szervezetében nincs elég kálium, gyorsabban kimerülnek, mivel a hiány a glikogén ”raktárkészletét” is csökkenti. A glikogén pedig az izom "üzemanyaga”. Az izmok rendszeres túlterhelése miatt a szervezetnek nagyobb mennyiségű káliumra van szüksége, de akkor is, ha nem iszunk kellő mennyiségben folyadékot, vagy túl sokat izzadunk.


Miben találunk káliumot?
Mindenek előtt a gyümölcsökben és zöldségekben.

Kiváló forrás:
Spenót, csiperkegomba

Nagyon jó forrás:
Kelkáposzta, a mustár levele, kelbimbó, brokkoli, sütőtök, padlizsán, sárgadinnye, paradicsom, édeskömény

Jó forrás:
Petrezselyem, uborka, zöldbors, kurkuma, sárgabarack, gyömbér, eper, avokádó, banán, tonhal, karfiol, laposhal, káposzta

De mi is a kálium?
A kálium a szódiummal és a kloriddal együtt az ásványi anyagok elektrolit családját alkotja. Azért nevezik elektrolitoknak ezeket, mert ha feloldódnak a vízben, vezetik az elektromosságot. A szervezetünkben lévő kálium mintegy 95%-a a sejteken belül raktározódik el, míg a szódium és a klorid inkább a sejteken kívül.

Mint említettük, nagyon fontos szerepet tölt be az izomzat és az idegrendszer működésének szabályozásában.

Az izmok összehúzódásának gyakorisága és mértéke nagymértékben függ a szervezetben található kálium megfelelő mennyiségétől. Ugyanettől függ az idegrendszer ingerelhetőségének foka is.

Mi a kálium feladata?
A legtöbb izom- és idegsejt egy speciális csatornával rendelkezik, amelynek segítségével áramlik a kálum be és ki a sejtekből. Van úgy, hogy a kálium szabadon áramlik, és van úgy, hogy egy speciális energiavezérlés szükséges hozzá. Ha a kálum áramlása akadályoztatva van, vagy a helytelen táplálkozás miatt nincs elegendő belőle a szervezetben, akkor sem az izmok, sem az idegrendszer nem működik megfelelően.

A kálium egyéb feladatai
A kálium a szénhidrát raktározásához is szükséges, amit az izmok „üzemanyagként” használnak. Mint már említettük, a sav-lúg egyensúly fenntartásában, a megfelelő PH-érték megőrzésében fontos szerepet tölt be. A kálium megakadályozhatja a vizelettel ürülő kalciumveszteséget, amit általában a túlzott sófogyasztás okoz, így lassítja a csontsűrűség csökkenésének gyorsaságát


A kálium szintjének megemelkedése a vérben mérgező lehet. Ilyenkor szívritmuszavar lép fel. Normális körülmények között a szervezet szabályozza és szűk keretek között tartja a potasszium szintet, ezért általában nem lehetséges mérgezést kapni attól, ha valaki potassziumban gazdag étrendet alakít ki, vagy étrendkiegészítőként viszi be szervezetébe. Azonban vesebetegség esetén csökkenteni kell a kálium bevitelét, mivel a vese fontos szerepet tölt be a káliumfelesleg szervezetből való eltávolításában.

Főzés, párolás során a kálium mennyisége a felére is csökkenhet. Viszont, ha valaki petrezselyemteát iszik, az jelentős mennyiségben fog káliumot tartalmazni, mert a kálium a levelekből a folyadékba kerül.

Kinek ajánlott a káliumban gazdag étrend?

A magas vérnyomással rendelkezőknek.
A rendszeresen és sokat edzőknek, és azoknak, akik túlterhelik izomzatukat.
Akik kevés folyadékot isznak, vagy sok folyadékot veszítenek valami miatt. Ez lehet hasmenés, hányás, túlzott izzadás, vagy éppenséggel sok kávé fogyasztása.
Azoknak is ajánlott, akik túl sok sót használnak ételeik ízesítésére.


A kálium egyes betegségek megelőzésében és kezelésében is jelentős szereppel bír.

Érelmeszesedés
Szürke hályog
Kiszáradás
Cukorbetegség
Hepatitis
Magas vérnyomás
Csontritkulás


Az amerikai tudományos akadémia orvosi tagozata az alábbi ajánlott mennyiséget közölte:

9-18 éves korig 4,5 gramm
19- életünk végéig 4,7 gramm
terheseknek 4,7 gramm
szoptató nőknek 5,1 gramm
523957_479780412050255_169066153_n.jpg