Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A mogyoróvaj

Aki szokta szemezgetni az interneten USA-beli fitnesz oldalakat, az előbb-utóbb biztosan szembetalálta magát vele, hogy az amerikai diétákban folyton felüti a fejét a mogyoróvaj. És való igaz: a legnépszerűbb fogyasztó módszerektől az izomépítő tippekig ... mindegyikben szerepel a mogyoróvaj. Mivel nálunk ennek a terméknek nincs akkora hagyománya, emiatt kicsit idegenkedve szemlélik sokan még a mogyoróvajat tartalmazó kajákat. Csak hogy mi is nyissunk az újdonságok felé, jöjjön egy kis ízelítő a mogyoróvajból :)

Mint említettem, nálunk valahogyan kevéssé terjedt el az igazi "peanut butter"- vagyis a mogyoróvaj. Sőt helyette a mogyorót is tartalmazó, de főképp inkább csokoládéból és cukorból álló mogyoró krémek élik fénykorukat a hazánkban.

Akik még a régi "vad-Keleti" Magyarországon születtek azok emlékezhetnek a reklámra: kis mókusok kenyérre is kenhetik, nagy mókusok süteménybe is süthetik…megvan még? Éppen emiatt valahogy idehaza elképzelhetetlen sokaknak, hogy diéta részét képezze.

A mogyoró előnyös tulajdonságai, hogy tartalmaz magnéziumot, rezet, E és B3 vitamint, igen magas százalékban fehérjéket, ráadásul emellett igazán remek "jó zsír" forrás! Tehát azoknak akik nem bírják megállni, hogy ne rágcsáljanak valamit a fő étkezések között, azok a mogyorót és társait (azaz a mandulát, tökmagot) nassolhatnak - a különböző chipsek és kekszek helyett.

Ahogy korábban említettem, telítetlen zsírforrásban gazdag, emiatt és főképp az E vitamin tartalmából kifolyólag elkezdték vizsgálni, és arra a megállapításra jutottak, hogy a rendszeres mogyorófogyasztás csökkenti a szívinfarktus és egyéb keringési rendszerrel kapcsolatos betegségek kialakulását. Amit nagyon kevesen tudnak, hogy antioxidáns tartalma is igen jelentős, a fekete áfonyáéhoz hasonló.

Receptek mogyoróvajra, különböző napszakokban:

- Edzés előtt másfél órával egy kis szénhidrát töltésnek remek módja lehet, ha 3-4 evőkanál mogyoróvajat összekeversz mézzel, fehérje porral addig, amíg egységes masszát nem kapsz. Ehhez hozzáadhatsz aszalt gyümölcsöket, esetleg kis mandulát vagy diót. Gyorsan emészthető és energiaraktárakat hamar feltöltő étkezés.
- Étkezések közötti snack-nek próbáljunk meg a tipikus "junk food" – ok helyett a mogyorót előtérbe helyezni. Ez sem rossz ropogtatni való... :)
- Főétkezéseknél bármilyen hús mártásának alapjául szolgálhat a mogyoróvaj. Próbáljuk meg grillezett hús mellé a következő kombinációt: egy csészényi mogyoróvaj, 2 evőkanál ecet, 1-2 evőkanál olíva olaj, egy teáskanál chili por, pici gyömbér… aki szereti, az adhat még hozzá szójaszószt is! Ha mikrohullámú sütőben előtte fél percig megmelegítjük a mogyoróvajat, akkor könnyebben lehet dolgozni vele. Nagyon meg tudja dobni ízével a húsételeket!
426588_490137681014528_1877819022_n.jpg