Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A tápanyagokban gazdag tonhal

A tonhal kiváló proteinforrás. Nélkülözhetetlen ásványi anyagokat tartalmaz, szelént, magnéziumot, potassziumot, B3-, B6-, B1- vitaminokat, omega-3 esszenciális zsírsavat.
Mint tudjuk az esszenciális zsírsavak nélkülözhetetlenek a szervezet számára, ám ezeket önmaga képtelen előállítani, ezért táplálékból kell nyernie. Az esszenciális zsírsav másik változatát, az omega-6-ot olíva- és kukoricaolajból is megkaphatjuk. Táplálkozásunk során jóval több omega-6-hoz jutunk, mint omega-3-hoz. Ez az eltolódás közrejátszik, mintegy segíti a gyulladásos folyamatok kialakulását, amelyek aztán egy-egy krónikus betegség okozóivá válnak.
Ha hetente kétszer fogyasztunk tonhalat, már azzal is jelentősen növeljük szervezetünk omega-3 szintjét. A szív-, érrendszer egészségéhez nagyon fontos ez az esszenciális zsírsav, mert szabályozza a szívritmust, ezzel segít megakadályozni az érfalon képződő lerakódásokat, növeli a jó koleszterin szintjét, csökkenti a gyulladások kialakulását.
Az aritmiás szívprobléma következményeként előforduló hirtelen halál kockázatát is csökkenti. Az omega-3 már két hetes fogyasztás után kifejti áldásos hatását.
A szív-, érrendszeri megbetegedések és elhalálozások veszélyét akkor tudjuk a legjobban csökkenteni, ha az omega-3 rendszeres bevitele mellett súlyunkat az ideális szinten tartjuk, valamint aktív életet élünk, legalább napi 8 órát alszunk, helyesen táplálkozunk. A kapszula helyett jobban járunk, ha heti étlapunkon tartjuk a tonhalat, lazacot és szóját tartalmazó fogásokat.

Az omega-3 zsírsavban gazdag táplálkozás a magas vérnyomást is csökkenti. Ezt az Intermap szervezet által végzett felmérés is igazolta. Japánban, Kínába, USA-ban, Angliában élő emberek között írásos kérdőívet osztottak ki, ami táplálkozásukra vonatkozott, és egyidejűleg vérnyomásukat is megmérték. Azok, akik omega-3 zsírsavban gazdag étrendet alakítottak ki, vérnyomásuk szisztolés és diasztolés értéke is normális volt azokéval szemben, akik nem jutottak elegendő omega-3-hoz. A normális vérnyomás pedig jelentősen csökkenti mind az agyi katasztrófa, mind a szívinfarktus kockázatát.
A kutatók azt is megfigyelték, hogy a mogyorófélékből, magvakból, zöldségfélékből származó olajban lévő omega-3 ugyanolyan pozitívan befolyásolja a magas vérnyomást, mint a halból nyert.
Vizsgálatok során megállapították, hogy a mélyvénás trombózis kockázatát 30-45 %-kal csökkenti a heti rendszerességgel fogyasztott hal. Egy amerikai szervezet, amely a tüdőmegbetegedéseket vizsgálja, azt találta, hogy az egyre nagyobb számban előforduló gyermekkori asztma kockázata mintegy 50%-kal csökkenthető teljes kiőrlésű gabonafélék és hal fogyasztásával. A Holland Nemzeti Egészségügyi Intézet is ugyanerre az eredményre jutott kérdőíves módszerének kiértékelése során.
Az omega-3 hatékony gyulladáscsökkentő, és bőrünket is védi a leégéstől, így a bőrrák kialakulásának esélyétől is. Egy a táplálkozással kapcsolatos európai kiadvány statisztikailag alátámasztott adatokkal bizonyította az összefüggést az omega-3-ban gazdag halfogyasztás és a tinédzserek alacsonyabb agresszivitása, ingerlékenysége között. Az ellenséges, agresszív embereknél pedig gyakoribb a szívbetegség fellépése.
A tonhal szelént is tartalmaz, ami fontos antioxidáns, a jó májműködéshez elengedhetetlen. A máj a méregtelenítés szerve, a veszélyes anyagokat kiszűri szervezetünkből, ezért mai környezetszennyezett világunkban nagyon fontos egészséges működése.

A halfogyasztóknál azt is megfigyelték, hogy körükben kevesebb a petefészek, hasnyálmirigy és más emésztőszervi daganatos megbetegedések előfordulása.
A rákkutatás eredményeit közlő kiadvány publikálta, hogy állatkísérletek szerint az omega-3 segít a mellrák megelőzésében is. Halászok körében, akik sok halat fogyasztottak, végzett felmérés szerint, náluk ritkábban fordult elő az átlag lakossághoz viszonyítva leukémia, non-Hodgkin limfoma. Ezt most már kutatásokkal is bebizonyították.
A tonhalfogyasztás előnyei közé sorolják még, hogy csökkenti a depresszió, az Alzheimer-kór, az időskori szellemi hanyatlás és szemkárosodás kialakulásának esélyét.
556521_479726532055643_1423151125_n.jpg