Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A tojás összetétele

Bizony, a jó minőségű és megfelelő mennyiségben bevitt étel nélkül a táplálékkiegészítők fabatkát sem érnek.

A testépítők hosszú idő óta tisztában vannak a tojásfehérje izomépítő tulajdonságával, amelynek alapját a tojásban fellelhető aminosavak jelentik. Az emberi táplálékok sorában az anyatej után a tojás a legfontosabb és viszonyítási alap, „arany standard” a fehérjeforrások között (esszenciálisnak nevezzük azokat az aminosavakat, amelyek az egészséges élethez elengedhetetlenek, azonban a test nem állítja elő őket, ezért csak külső forrásból tehetjük szervezetünk számára elérhetővé).

Bizton állíthatjuk, hogy a testépítők nagy része óriási mennyiségű tojást fogyaszt napi rendszerességgel.

A tojásfehérje, vagy albumin, az egyik legmagasabb biológiai értékkel rendelkező fehérje-forrás. Könnyen emészthető, laktózmentes, kiegyensúlyozott összetételű, kiemelkedő élettani hatású fehérje. Gyakorlatilag tökéletes fehérje forrás, biológiai értéke 100, amit csak a tejsavó-fehérje tudott überelni. Kiegyensúlyozott aminosav profilja mellett, kiemelkedő alanin, arginin, glycin és metionin tartalma.
Mintegy 40 féle különböző fehérje-frakcióból épül fel, felszívódása közepesen gyors, valahol a tejsavó és a kazein között van, így a kettő előnyeit ötvözi valahol félúton, a fehérje-színtézis fokozásában és a katabolizmus gátlásában.

A tojássárgája Omega 3 zsírsav formájában dokozahexaénsavat (DHA) tartalmaz, ami az egészséges zsírsavak közé tartozik és többnyire halakban fordul elő, pl. lazacban. A DHA elengedhetetlen a sejtek közötti kommunikációhoz, az idegrendszer és az agyi funkciók megfelelő működéséhez, valamint szabályozza a vér zsír profilját. A DHA stabilizálja a szerotonin- és a dopamin szintjét, így könnyebben kezelhető lesz a stressz és a depresszió.

A legtöbb országban az étkezési szokások következtében az emberek többségének Omega 3 hiánya van. Ez hazánkra kifejezetten érvényes, mivel alig fogyasztunk halat. Az egészséges zsírsavak hiánya pedig egy sor komoly problémát okozhat, például ízületi károsodás, de izomvesztéssel is járhat.

Egy tojássárgája 18 mg DHA-t tartalmaz. Vannak DHA dúsított tojások, amik akár 120-150 mepag-ot is tartalmaznak kompletten. Ezt egyébként úgy érik el, hogy a tyúkokat speciális DHA dús diétán tartják.
529580_477416238953339_1521946979_n.jpg