Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Antioxidánsok

Oxidáció folyamata a szervezetben
Nincs mit tenni - tény, hogy szervezetünkben másodpercenként milliónyi reaktív anyag keletkezik, ilyen reaktív anyagok a szabad gyökök is, melyek a belélegzett oxigénből, nitrogénből képződnek a sejtekben található enzimek és fémek segítségével. Ezek a szabad gyökök reakcióba lépnek a szervezetünkben található anyagokkal, oxidálják őket, ezzel megváltoztatják azok szerkezetét. Ez az oxidáció folyamata a Te szervezetedben is!
A fertőzések, a szervezetbe táplálékkal bekerült toxikus anyagok, a sugárzások mind fokozzák az oxidáció folyamatát.

Szerencsére a szervezetnek van saját védekező mechanizmusa. Bizonyos anyagok elsőként találkozva a szabad gyökökkel megakadályozzák, hogy azok kárt tegyenek sejtjeinkben - ezeket az anyagokat hívjuk antioxidánsoknak.
Ideális esetben a szabad gyökök és antioxidánsok egyensúlyban vannak a szervezetben. Ha belegondolunk, hogy egyre több mérgező anyag jut a környezetünkbe, elsősorban az emberi tevékenység miatt, akkor elgondolkodhatunk azon, hogy érdemes figyelmet fordítani a szervezet antioxidánsokkal való ellátására.
A növényi táplálékokat ismerjük az antioxidánsok első számú természetes forrásaként. Közöttük is kiemeltek bizonyos fűszerek és gyógynövények. Emellett még rendelkezésre állnak például a vitaminkészítmények vagy a növényi sűrítmények.

Milyen megbetegedésekért tartják felelősnek az oxidatív stresszt?

-szív- és érrendszeri megbetegedések
-daganatos megbetegedések
-neurodegeneratív betegségek
-öregkori makula degeneráció
-bőr öregedése
-pattanásos bőr
- pikkelysömör
- hajhullás
-gyulladások
-májbetegség
RONTJA A SPORTOLÓK ERŐNLÉTI EDZÉSEINEK HATÁSFOKÁT

Mik fokozzák szervezetünkben az oxidatív stresszt?

- toxikus anyagok
-föld közeli ózon
-sugárzás, UV fény
-fertőzések
- öregedés
- gyulladások
-napjainkban ide sorolják a vitamin-antioxidáns táplálékkiegészítők kontrollálatlan szedését is (nagy dózisban ezek közül több éppen erősíti az oxidatív hatást)!
SPORTTEVÉKENYSÉG IS FOKOZZA AZ OXIDATÍV STRESSZT

Sport és a szabadgyök-antioxidáns mérleg
Csak a hétköznapi életben egyértelmű, hogy miért olyan egészséges a sportolás, a tudomány esetében ez nem ilyen kézenfekvő. Olyannyira nem, hogy napjaink feladata inkább az volt és lesz, hogy rájöjjenek, egyáltalán miért van pozitív hatással a sporttevékenység.
Alapjában véve ugyanis sportoláskor a szervezet felfokozott állapotban van, energiát mozgósít, tápanyagot éget. Oxigénadósság mellett a szervezetet elárasztják a szabad gyökök. A súlyzós edzések során számtalan helyen mikrotraumát szenvedünk, ilyenek a kisebb rostszakadások. A sejtszintű roncsolódás gyulladásos állapotot okoz. A gyulladások tovább emelhetik a szabad gyökök jelenlétét. Tehát azt mondhatjuk, hogy a sporttevékenység esetében éppen az a legkézenfekvőbb felismerés, hogy felgyorsítja a test oxidációját. Megfelelő táplálkozás, vitamin, antioxidáns bevitelével és elegendő regeneráció mellett a szabadgyök-antioxidáns mérleg helyreállítható.

Hogy a sport miért is egészséges, arra napjainkban kezdenek csak igazán rájönni. A GEO magazin egyik számában (2010 március) azt olvashatjuk: "a célzott erőkifejtés a legjobb egészségmegőrző rendszer". Megtudhatjuk a cikkből azt is, hogy aki izomtömeget növel, az egyben védelmet nyújt saját szervezetének: a megnövekedett izomtömegnek köszönhetően napi 24 órában áramlanak a vérben a megemelkedett hormon anyagok, szabályozva az anyagcserét. Az izomzat ezért pihenőidőben is gondoskodik a zsírok, cukrok megfelelő lebontásáról. Ha ehhez hozzávesszük, hogy az időskor legnagyobb egészségügyi problémája az izomzat elvesztése, akkor még közelebbi képet kaphatunk arról, miért olyan egészséges a sporttevékenység.

Felmérés a táplálékok antioxidáns tartalmáról
Ha kezünkbe szeretnénk venni szabadgyök-antioxidáns mérlegünk alakítását, akkor ismernünk kell a táplálékokból nyerhető antioxidánsok mennyiségét. Éppen ebben segít nekünk a Bio Med Central szervezet felmérése, melyben az ételek antioxidáns tartalmát határozták meg. Érdekesség, hogy az ételek összesített antioxidáns tartalmát tudhatjuk meg a kutatásból.

A legnagyobb antioxidáns tartalommal a fűszerek, gyógynövények és kiegészítők bírnak, néha megdöbbentően magas arányban. A bogyós gyümölcsök, gyümölcsök, magvak, a csokoládé szintén bővelkednek antioxidánsokban. Általánosan elmondható, hogy a növényi táplálékok lényegesen nagyobb arányban tartalmaznak antioxidánsokat, mint például az állati eredetű ételek.
580956_479016822126614_1187212829_n.jpg