Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Az alváshiány problémája

A folyamatos alváshiány komoly pszichés és fizikai problémákat, megbetegedéseket okozhat a regeneráció hiánya miatt.

Csökkent glükóz-tolerancia: alvás nélkül a központi idegrendszer aktívabb lesz, és arra ösztönzi a hasnyálmirigyet, hogy inzulin termeljen, ami a szervezetnek a glükóz emésztéséhez kell. „Fiatal férfiak esetén, akiknél amúgy semmilyen kockázat nem vol

t erre, egy hét alatt elérhető volt egy cukorbetegség-megelőző állapot” – mondja Van Cauter kutató, amikor az alváshiánnyal kapcsolatos kutatást elemezte.



Összefüggés az elhízással: Ez annak a ténynek tudható be, hogy a legtöbb növekedési hormon a mély alvás első felében bocsátódik ki. Mind nőknél, mind férfiaknál, akik kevés időt töltenek mély alvás fázisban, csökken a növekedési hormon kibocsátásuk. Azon fiatalok esetén, akik keveset alszanak, a növekedési hormon mennyiség idő előtt csökkenni fog és ez fokozza a zsírraktározási folyamatokat. Bizonyos kutatások ezzel párhuzamosan a tesztoszteron hormon csökkenését is kimutatták, amely szintén a zsírmennyiség növekedését és az izomtömeg csökkenését okozza.
Szénhidrát utáni sóvárgás: Az alváshiány negatívan hat a leptin hormon termelésére is. Ez a hormon felelős azért, hogy a szervezetnek információt adjon a jóllakottságról. Ezért alváshiány esetén a szervezet nem érzékeli úgy a jóllakottságot, sóvárogni fog a kalóriák után (különösen a szénhidrátok után) akkor is, ha már megfelelő mennyiség került a szervezetbe. Ez pedig nem túlzottan jó egy diétázó számára.
Gyengült immunrendszer: A kutatások azt állítják, hogy az alváshiány hat a fehérvérsejtek számára, így pedig arra is, hogy a szervezet hogyan képes a gyulladásokkal szembeszállni.

Nő a mellrák kockázata: Richard Stevens, rákkutató úgy találta, hogy kapcsolat van a mellrák és az éjszakai megzavart hormonciklus között. A melatonin, amely éjszaka termelődik csökkenti az ösztrogén termelést. De a fény befolyásolja a melatonin termelést, így az ösztrogén szint emelkedik. A túl magas ösztrogén szint pedig fokozza a mellrák kockázatát.

Megkeményedett artériák: tanulmányok szerint az alváshiány okozta stressz növekedést a szervezetben megnövekedő kortizol szint okozza. Ez pedig az artériák merevedéséhez vezet, ami a szívroham kockázatát növeli. Ráadásul a magas kortizol szint izomvesztéshez, növekvő zsírraktározáshoz, csonttömegvesztéshez, depresszióhoz, magas vérnyomáshoz és inzulin rezisztenciához vezethet, valamint csökkenti a növekedési hormon és a tesztoszteron termelését.
Depresszió és ingerlékenység: az alváshiány az agyi neurotranszmitterek kimerülését okozza, amelyek szabályozzák a hangulatot. Emiatt az alváshiányos emberek türelme csökken és hajlamosabbak depresszióba esni.


Következtetés:

Minden éjjel kb. 7-9 óra alvás szükséges a szervezet megfelelő működéséhez. A megfelelő alvás nélkül a szervezet csökkenti az anabolikus (építő) hormonok termelését és katabolikus (romboló) hormonok termelésébe kezd. Tehát lassul az anyagcsere és még ráadásul izmot is veszítesz. Ráadásul még energiahiányod is lesz, nem tudsz az edzéseken koncentrálni, ami túledzéshez is vezethet.
575821_474505205911109_1386819504_n.jpg