Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Az édesburgonya

Az édesburgonyának számos olyan egészségmegőrző hatása van, amelyet nem is gondoltunk volna. Ismerjük meg még jobban ezt a rendkívüli zöldséget!

Vigyázat, nem krumpli, fajtánként eltérően íze a gesztenyéhez vagy a sütőtökhöz hasonlíthat. Megvásárolhatjuk a nagyobb áruházakban, különlegességeket is árusító zöldségeseknél, bár nem tartozik a legolcsóbb zöldségfélék közé.
A szulákfélék nemzetségébe tartozik. Spanyol nyelvterületen batáta, Mexikó környékén camote, Polinéziában, Óceániában kumara. A trópusi klímát kedveli, ezért Európában nemigen termesztik. Közép-amerikai eredetű zöldség, mely nagyon elterjedt, eszik Japántól Ugandááig, Koreától Új-Zélandig. A legnagyobb termelő természetesen Kína.

Főzhetjük, süthetjük, keverhetjük sült zöldségek közé, süteményeket, édességeket is készíthetünk belőle. Sütőtökkel együtt is pikáns ízhatást érhetünk el. Jól harmonizál a fahéjjal, lime-mal, gyömbérrel, kókusszal. VIII. Henrik is nagy rajongója volt az édesburgonyás lepénynek, állítólag kedvező hatással volt férfierejére.

Magas a szénhidrát, fehérje, A, B, C-vitamin tartalma, viszont a glikémiás indexe alacsony. Nagyon egészséges, gazdag bétakarotinban és proteinben is. Energiatartalma száz grammban 117 kalória. Állítólag daganatmegelőző tulajdonsága is van, és antioxidánsai segítik megőrizni a fiatalságot.

Az édesburgonya (Ipomoea batatas) egészség megőrző hatásai:


Természetesen, a sült édesburgonya nem különösebben egészséges, mivel zsírban sült. De mi a helyzet a főtt édesburgonyával? Jó hatással van-e az édesburgonya a szervezetünkre, és az étrendünk részének kell lennie?

Néhány évvel ezelőtt, a Tudomány a közjóért táplálkozási szervezet központja (CSPI) 18 zöldségről készített tanulmányt, amelyben a rostok, a vitaminok és a tápanyagok mennyisége szerint osztályozták őket. Az édesburgonya érte el a legjobb eredményt és magasan vezette a listát.

Az édesburgonya értéke kétszerese volt bármelyik más zöldségnek! Egyszerűen lenyűgöztek ezek a számok.

Egy édesburgonya biztosítja a napi javasolt A-vitamin bevitel kétszeresét és a napi C-vitamin szükséglet egy harmadát. Gazdag B6 vitaminban, rostban, vasban és káliumban, nagyon kevés zsiradékot és nátriumot tartalmaz.

Az édesburgonyának nagyon sok előnye van az egészségünkre nézve. A tanulmányok kimutatták, hogy olyan betegségekre van jótékony hatása, mint a cukorbetegség, a rák, a köszvény és a gyomorfekély.

Az édesburgonya és a yamgyökér másik előnye, hogy a bennük lévő természetes ízanyagnak köszönhetően már nincs szükség vaj vagy só hozzáadásához. Fogyasztható köretként sovány húsokhoz vagy más zöldségekhez. Így az édesburgonya van a legjobb hatással a szervezetünkre.


Akkor hát jó-e az édesburgonya vagy sem?


A végeredmény kimondja, hogy az édesburgonya nemcsak, hogy jó hatással van a szervezetünkre, de ez az egyik legtáplálóbb zöldség, amit fogyaszthatunk, feltéve, ha nem teszünk hozzá sok vajat, vagy nem sütjük zsírban.
527024_481756988519264_142176358_n.jpg