Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Az élelmi rostok szerepe táplálkozásunkban

Bár a rostanyagok nem tartóznak a tápanyagok közé, tápértékük gyakorlatilag nincs mégis egészséges életünk megőrzésének létfontos elemei,ennek ellenére örökös hibánk, hogy nem foglalkozunk ellőképpen a rostanyagokkal kapcsolatos kérdésekkel.


Sajátosságuk , hogy ellenállnak az emberi enzimek emésztő hatásának, és csak a vastagbélben lévő baktériumok képesek lebontani őket. Íme néhány következménye élelmi rost - hiányos táplálkozásunknak ; bélpanaszok - köztük a székrekedés- szív- és érrendszeri betegségek kialakulása szervezetünkben.
Megfelelő mennyiségű rost bevitele méregtelenítő hatást fejt ki, vízmegkötő képességének köszönhetően a béltartalom gyorsabban jut tovább a tápcsatorna végső szakasza felé , így a széklet mennyisége is nő.
Nemcsak az emésztési folyamatokat könnyíti meg, de az anyagcsere során a belekben a baktériumok által termelt káros anyagokat , sőt a szervezetbe kerülő egyéb mérgező hatású vegyületeket is megkötik és a széklet útján eltávolítják a szervezetből.

Kevesen tudják, hogy az élelmi rostok a fogyókúra kiegészítői is egyben. Mivel a zsírok felszívódását gátolják és serkentik a bélmozgást növekszik a fogyókúra hatásossága , csökken az elhízás lehetősége. Megrágásuk több időt igényel, így a túlevés veszélye csökken. ( ha gyorsan eszünk akkor is folytatjuk amikor a gyomrunk jelzi az agyunknak - elég ! mivel a jóllakás érzése későn következik be )

Bő rostanyag fogyasztásunk hozzásegít , hogy testünk zsírszintje normalizálódjék ha nehézségünk van a zsírlerakódással. Sajnálatos módon a rengeteg finomított élelmiszernek köszönhetően jelenleg élelmi rost -fogyasztásunk igen csekély. ( kb 10- 15 gramm naponta ) A mai tudományos álláspont szerint 30-50 gramm élelmi rost bevitele optimális.

Célszerű lenne a finomított lisztből készült kenyeret , péksüteményeket felváltani teljes kiőrlésű lisztből készült ( korpát is tartalmazó ) termékekkel.Igyunk bőven vizet ( a vízhiány lelassítja az emésztést ) Rostanyagban gazdag élelmiszerek közül néhány : bab, zöldbab, spárga, sárgarépa , zellergyökér, káposztafélék , karfiol , karalábé , cékla, rizs , búza , rozs, kukorica , szója - termékek , gyümölcsök széles skálája.

A testépítő versenyzők esetében a felkészülés időszakában az élelmi rostok szerepe különösen megnő. Rendszeres fogyasztásuk segít a bélműködés rendben tartásában, ráadásul a felesleges ( kötőszövet alatt lappangó) víz is könnyebben távozik szervezetünkből.
292436_481874288507534_1952433365_n.jpg