Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Emésztés


Ez a cikk az emésztésről és annak esetleges zavarairól szól. Egy sportolónak nemcsak izmai növelésével kell foglalkozni, hanem nagyon fontos a megfelelő táplálkozás is.

Az emésztés mindenki számára érthető fogalom. Aki nagyon röviden szeretné megismerni a rendszer „kellékeit”, íme, egy gyorstalpaló: a tápcsatornánk a szájüreggel kezdődik, majd folytatódik a garattal, mely egyenesen a nyelőcsőbe fut, ami egyenesen a gyomorba szállítja a tápanyagot. Emésztés után megy a vékonybélbe, majd vastagbélbe és a végbél nyílásán távozik a felesleges salakanyag. Aki ezt már tudja, annak nem lesz nehéz nyomon követni a következőket.

A fogaink kezdik meg a táplálékunk emésztését. Konkrétan felaprítják apró darabokra miközben a nyál enzimek segítségével még jobban segíti az emésztésben. Ez a nyálképző reakció már az ételek ízére, illatára elkezd termelődni, az epe is termelődni kezd és a gyomor is reagál rá. Itt van egy fontos dolog. Jól rágjuk meg az ételeinket, könnyebben fogjuk megemészteni azokat. A falatot továbbítjuk a nyelőcső felé, amely folyamatos, gyűrűszerűen összehúzódó mozgással elszállítja a gyomorba. A nyelőcső olyan kígyószerűen mozog, hogy akár fejjel lefelé is képesek vagyunk inni. A gyomor pepszint és gyomorsavat (sósav) tartalmaz, úgynevezett fehérje-bontó enzimeket. Itt lehasadnak az aminosavak, amik a következő szervek működésére hatni fognak. Amikorra már teljesen pépes lesz a bevitt étel, a patkóbélbe kezd áramlani néhány köbcenti adagokban a gyomorkimeneten át.

A gyomor nagyszerűen „figyel” a patkóbél telítettségére, ha az megtelik, akkor a gyomor megvárja, amíg az újra befogadóképes nem lesz. Ezt a vegetatív idegrendszer szabályozza. A patkóbélbe került anyag hatására bélhormonok szabadulnak fel, ami kinyitja az epemirigy és hasnyálmirigy közös záróizmát és összehúzza az epehólyagot, így az epe és a hasnyál a nyombélbe jut és keveredik az étellel. Ennek hatására felfokozzák a hasnyálmirigy emésztőenzimeinek termelését. Ha túl savanyú a tápanyag, még több enzimet termel, ami semlegesíti. Itt találhatóak agyi hormonok is, amik közvetítik a jóllakottság érzetét.

Itt már apró részekre bomlik a bevitt tápanyag és egyenesen a véráramon vagy a nyirokutakon át elszállítódnak a megfelelő helyükre. Vannak olyan ételek, amiket a gyomrunk nem tud megemészteni és rothadni kezd, ami bélgázt vagy puffadást eredményez. A vékonybél is termel enzimeket, amik segítik az emésztést, de ha azok is „belekontárkodnak”, akkor nem jut elég anyag a sejtekhez. Ekkor lépnek fel az emésztési problémák: tejcukor-intolerancia, vagyis a tejben lévő cukor nem emésztődik, csak erjed és gáz képződik, vagy puffadást okoz, vagy akár hasmenést is. Persze vannak kivételek, a gyümölcscukor egy kivétel, tehát szerencsére gyümölcsöt lehet bármennyit fogyasztani.

Rostokat szintén ha tehetjük ne feledjük el, jobban teríti el a táplálékot, jobban hozzáférnek az enzimek.

A vízivás meg kifejezetten ajánlott, mivel folyadék formájában szívódik fel a szervezetben, így gyorsabban is eljut és könnyebb az emésztés is napi 1,5-2 liter folyadékkal.

Magyarán az emésztés egy olyan érzékeny folyamat, ha nem figyelünk rá, „furcsa” dolgok történnek meg velünk. Nem egyszer hallani, hogy „pedig olyan keveset eszem”- csak azt nem mondja mennyi kalória van benne, vagy aki sokat eszik, de tartalmában gyenge ételt, bizony nem fog gömbölyödni. Nem kizáró ok a genetika és még egyéb millió dolog, amiért nem érjük el a kívánt formát. Viszont ez is ad valamennyit nekünk, ezért figyeljünk oda rá.
541476_478128172215479_1114673112_n.jpg