Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Mi a zsír?

Ezek bizony biológiai eredetű lipidek egyik alcsoportja. A fő alkotórésze glicerin zsírsavakkal létrejött észtereinek elegye. Sajátossága, hogy csak oldószerben oldódhat, vízben nem. Az erős paprika csípős érzete is ide tartozik, mert zsíros anyaga miatt a vízzel nem tudjuk enyhíteni a „kellemes fájdalmat”.

A zsírokat 99%-ban trigliceridek alkotják. A zsírt alkotó savlánc mindig páros számú és az acetil-koenzim felelős ennek a felépítéséért. Normális esetben 16-18 szénatomból áll, de még az sem baj, ha 4-24 szénatom között van és egyenes ágú elágazás nélküli vegyület. Összetétele függ az élőlény melyik részéből, milyen tápanyagon élt és még sok más ok.
A zsír szerepe
Nagyon jó hőszigetelő, fizikai védelem. Az A-, D-, E-, K-vitaminok zsírban oldódnak és ezen keresztül jutnak a szervezetbe. A táplálékból adódó zsírokat esszenciális zsírsavnak nevezzük, amit a szervezet energia tárolásra használ fel. Az embernek a hasnyálmirigy termeli a zsírlebontó anyagot, amit lipáznak hívunk.

Nagyon jó energia tároló a zsír, ugyanis csupán 1 gramm elégetésekor 9 kalória energiát nyerünk, vagyis kétszer annyit, mint fehérjéből vagy a szénhidrátból. Edzés alkalmával kb. félóra megterhelés után kezd „besegíteni”. Egy gramm 6-szor annyi kalóriát tartalmaz, mint a tojásfehérje, vagy 15-ször többet, mint a szénhidrát. Na ezért zsírtartalék!

Edzéskor figyelembe kell venni, miszerint a legideálisabb egy reggeli vagy esti negyedórás mozgás. Aki hirtelen nagy megterhelést csinál, a cukortartalmak égnek el. Az edzéseken előbb az izmok épülnek és csak egy kis idő után kezd bomlani lassan a zsír.

Táplálkozásból bevitt zsír optimális mennyisége naponta 65-70 gr, de aki fogyni akar a 40-50 is megfelelő mennyiség. Amit még a cikk elején írtam, minimum 10 gr az esszenciális zsírsav bevitel, mely magok és olajok, illetve halak fogyasztásával „kötelező” bevinni. Tehát zsírt fogyasztani lehet, csak túl nagy mennyiségben fogyasztott zsír jelent problémát.
Jó tulajdonságai
Immunrendszer egészséges szabályzása, öregedés lassító pl. E-vitamin az avokádóból vagy dióból. Tárolja a D-vitamint, ami a csont kalciumának felszívódását segíti, vagyis a csontritkulás ellen „harcol”. A szemünk egészségére A-vitamin felszívódását is segíti. A karotinjellegű vitaminokat is segíti felszívni. Erősíti körmünket, fényesíti a hajunkat és tisztábbá teszi a bőrt.

Egy rossz vagyis jó tulajdonsága van, a magas kalóriamennyiség. A jó hír az energiatárolás, a rossz az elhízás. A normális táplálék bevitelen felül a plusz tápanyagot a szervezet majdnem 100%-át raktározza zsírban és azonnal.

A végére akartam hagyni a jó tanácsot: a mozgás a legjobb módja a zsírégetésnek! A zsírleszívás, a koplalás, a fogyasztó szerek csak másod-, és harmadlagos módszerek!
484089_478129628882000_1239926750_n.jpg