Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Stressz-Az edzés sikerülhet legyőzni!

A mai rohanó világban mindenki találkozott már a stressz fogalmával, sőt minél jobban felpörgetik az életet, annál stresszesebbek leszünk. A stressz egy életveszélyes helyzetre adott természetes válasz reakció, aminek hatására felkészülünk a testi-lelki megpróbáltatásra. Sajnos ez már nem egy rövid ideig tartó állapot, hanem már kórossá vált tulajdonság. Hosszú távon viszont már egyáltalán nem egészséges.

Stresszt okozhat megannyi esemény. Lehet traumatikus, befolyásolhatóság, bejósolhatóság, belső konfliktus, próbatétel.

Aki hirtelen kerül stressz helyzetbe, annak tünetei ijedtség, szomorúság, étvágytalanság, immunrendszer ellenállásának csökkenése, fokozott anyagcsere és fogyasztja a zsírt rólunk.

A hirtelen jött eseményt egyes esetekben gyorsan kezeljük, akár amilyen hamar jött, már el is ment szituáció lép fel.

Sajnos a hosszan elhúzódó stressz helyzet súlyos elváltozásokat okozhat: rossz közérzet, szorongás, pánik rohamok, depresszió, ingerlékenység, soványság vagy elhízás, állóképesség hiánya, szexuális vágy eltűnése, hajhullás.

A szorongás következhet be, ha túlmegy az az esemény az emberi tűrés határán, amit már érzelmileg nem tud feldolgozni. Ezt nevezhetjük poszttraumás stresszbetegségnek is, melynek tünetei az alvászavar, (lelki)süketség és álmokban újra és újra előjön az élmény.

Harag és agresszió akkor keletkezik, ha a személy célja megvalósításának útjába kerül valami vagy valaki és frusztráció elhárítására igyekszik eltávolítani a problémát erőszakos eszközökkel.

Fásultság esetében az érzelmeken túlmutatóan kognitív szinten is károsodik, ami zavarja az információ feldolgozását, ezért ragaszkodnak képtelen viselkedésekhez, mert nem tudják megállapítani a valóság határát.

Fizikailag is igénybe veszi a szervezetet, mert veszély esetén a szervezetnek energia kell. Az izmok glükózt használnék fel, a máj pedig glikogénokat épít le, a gliogenezis lassul. A test gyors anyagcserére vált, felgyorsul a szívverés, magas lesz a vérnyomás. A száj is kiszárad az endorfinok működése miatt. Ezt a reakciót a szimpatikus idegrendszer és az adrenokortikális rendszer szabályozza.
A stressz oldására sok megoldás létezik. Itt egy program az állapot kezelésére:

Mozogj rendszeresen! A mozgás csökkenti a stresszt!
Légy pozitív! Próbálj meg mérlegelni! Megéri-e rágódni rajta?
Oldódj fel! Keress elfoglaltságot ami megnyugtat vagy társaságot, klubokat.
Pihenj és aludj eleget, amennyit érzel, hogy kell.
Táplálkozás! Ha helyesen táplálkozol, azzal is lehet csökkenteni, változatos étrend és sok gyümölcs.
Fogadd el, hogy vannak korlátok! Az ember nem superman, mert olyan csak moziban létezik. Senki sem tökéletes.
559275_478114645550165_526075749_n.jpg