Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Tojásfehérje és tojássárgája

A tojásfehérje, vagy albumin, a tojásban lévő folyadék súlyának mintegy 2/3-át teszi ki és a tojás teljes fehérje-, niacin-, riboflavin-, klorin-, nátrium-, kálium-, kén- és magnéziumtartalmának több, mint fele található benne. Kis mértékben szénhidrátot is tartalmaz, azonban zsír és koleszterin látszólag nincs benne, kalóriatartalma alacsony. Megfelelő diéta során,

vagy tömegnöveléskor, a testzsír növekedése nélkül, de versenyre történő felkészülés alatt az izomtömeg megtartásában is segíthet.

Ezzel ellentétben a tojásban található zsír és koleszterin döntő többsége a tojássárgájában lelhető fel. A tojásfehérjéhez képest kalóriatartalma is kétszeres. Ezek az extra kalóriák a tömegnövelés bizonyos szakaszaiban nem jönnek feltétlenül rosszul, de más szakaszokban (pl. szálkásítás) nem érdemes vállalni a zsírlerakódás kockázatát.

A szervezetünk annyi koleszterint termel, amennyire szüksége van és a legtöbb esetben nincs szükség azt külső forrásból pótolni. Ha étrendünk nagy kalóriatartalmú, zsírban és koleszterinben gazdag, az a szívkoszorúér elmeszesedésének kockázatát nagyban növeli. Ebben az esetben a tojássárgája a tiltott élelmiszerek listájára kerül, azonban a tojásfehérjét ekkor is tetszés szerinti mennyiségben szabad fogyasztani.

A tojásfehérje a természet legtökéletesebb fehérjeforrása az emberi szervezet számára. Emésztése lassú, ezáltal hosszú órákra anabolikus állapotot teremt, ami tömegnövelésnél, diétázásnál, izommegtartásnál is jól jön, de általánosságban is remek, egészséges táplálék. Kis mennyiségben könnyű elkészíteni és ezernyi finom étel készíthető belőle.

Ha nagy mennyiségben akarjuk fogyasztani és az ezzel járó kényelmetlenség meggátolna minket ebben, megmutatkozik a táplálékkiegészítők előnyeinek hosszú sora. Por, vagy folyadék alakjában is nagyszerű, csak olvassuk el jól a dobozon az információkat, kerüljük el a szemetet és keressük a legtisztább forrást.

Egész egyszerűen: a tojásfehérje fantasztikus megoldás a testépítők étrendben nélkülözhetetlen természetes forrásból történő fehérjebevitelre.

Nyersen vagy főzve?

A testépítők egyik legnagyobb problémáját az okozza, hogy a nagy mennyiségű tojás megtisztítása, a fehérje kiválasztása, főzése és elfogyasztása, valamint az azt követő rendrakás nap mint nap rengeteg időt és energiát emészt fel.

Egyesek pont emiatt a tojásfehérjét nyersen eszik. Sajnos ez a tojásfehérje és sárgája elválasztásának gondját nem oldja meg, ráadásul igen kockázatos a szalmonella-fertőzés és avidin/biotin mérgezés szempontjából.

Az Egyesült Államokban a szalmonella veszélye igen csekély, de a kockázat mégis fennáll. A szalmonella tünetei a fejfájás, hasmenés, gyomorgörcs, hányás, láz, bágyadtság és dehidratáció. Kirívó esetben életveszélyes is lehet. De ha csak néhány nap betegség is az eredmény, nagyon kellemetlen élmény, ráadásul kizökkenti az embert az edzésprogramjából és izomvesztést eredményez. Senki sem akarná ezekre cserélni azt a kis fáradtságot, amit a tojás elkészítése jelent.

Sajnos nem csupán a szalmonella lehetősége áll fenn, de ott van egy másik figyelembe veendő tényező is, ez az avidin. Az avidin egy, a tojásban található glikoprotein (enzim), ami nem kívánt módon reagál az emberi testben fellelhető biotinra. A kölcsönhatás eredménye olyan mérgezéses állapot lesz, amely a B-vitamin hiányához hasonló tünetekkel jár, ráadásul megakadályozza a testünket abban, hogy a fehérjét megeméssze.

Nyers tojást enni idő-, energia és fehérjepocsékolás, nem is beszélve a szalmonelláról és az avidin/biotin által keltett tünetekről.
523807_474487605912869_1986795671_n.jpg